Miten selvität johdettaviesi arvoja esimiehenä?

Muutosjohtamisessa googlatuimpia kysymyksiä on kautta aikain ollut kysymys, mitkä asiat motivoivat ihmisiä tai miten motivoit työntekijöitä. Motivaatiotekijöitä on tutkittu jo vuosikymmeniä. Motivaatitekijöiden takana ovat arvot. Ester Cameron ja Mike Green (2009) toteavat julkaisussaan Making sense of change management, että yksilön arvot vaikuttavat heidän uskomuksiinsa ja uskomukset muokkaavat asenteita. Ihmisten asenteet puolestaan vaikuttavat tunteisiin ja käyttäytymiseen. Ulkopuolinen motivointi vaikuttaa siten positiivisesti vain, jos yksilön arvot kohtaavat yrityksen arvojen kanssa.

Muutosjohtamisessa avainasia on siis se, millaisia arvoja organisaation yksilöillä on. Kun teidän organisaatiossa on tulossa muutoksia tai kun rekrytoit uusia ihmisiä, olisi erittäin tärkeää tuntea yksilöiden arvot. Osa arvoista on tiedostettuja ja osa tiedostamattomia ihmisille itselleen, osa piilotettuja ja osa tuntemattomia (Johari). Miten sinä käytännössä selvität toisen ihmisen arvoja?

Rekrytoinneista halutaan yhä parempia täsmäosumia. Koneoppimisen käyttö apuna lisääntyy joka vuosi. Tekoäly tekee tuloaan kovaa vauhtia. HireVue Tiimin Yhdysvalloissa tekemän tutkimuksen mukaan joka viides yritys laskee rekrytoinneille ROI:n tällä hetkellä (https://www.hirevue.com/blog/key-trends-in-talent-acquisition-2019-report-availablem). Saman tutkimuksen mukaan jopa 80 % yrityksistä käyttää hakijoiden jäljitysohjelmia (ATS). Nämä eivät kuitenkaan ratkaise muutosjohtamisessa tilannetta, jossa henkilöstä ei löydy internetissä juuri mitään.  Digitaalisen kaksosen (Digital Twin) osumatarkkuus on yksityishenkilöiden arvojen määrityksessä mielenkiintoinen tutkimuskohde tulevaisuudessa.