Monelle vielä kömpelöltä kuulostava AR/VR eli lisätty ja virtuaalinen todellisuus ovat todellisuutta jo monella toimialalla. Sisustussuunnittelussa voit kuvata nykyisen keittiösi ja sovitella siihen erilaisia uusia huonekaluja. Työkalut ovat erinomaisia myös arkkitehdeille.
Rakennusteollisuus hyödyntää uusia tekniikoita uusien kohteiden esittelyssä. Niihin tuote-esittelyjen lisääminen on helppoa ja mainonta toimii samalle kohderyhmälle. Näin esimerkiksi SRV Redi Living lab.
Mainonnassa peliteollisuus on pitkällä mainonnan hyödyntämisessä osana peliä niin taitavasti, että mainokset eivät häiritse pelaamista. Natiivimainontaa, joka istuu ympäristöönsä ja on suunniteltu yhteistyössä julkaisijan ja mainostajan kanssa näkyy jo. Peliteollisuuden mainospotentiaali on suunnaton, koska nuoret pelaavat entistä enemmän ja pelejä julkaistaan kiihtyvä tahtia. Perinteiset mediat eivät tavoita tätä kohderyhmää ja he ovat edelläkävijöitä kuluttajina.
Liiketoimintamahdollisuuksia on monia. Itse laitteiden myynti on vasta alussa. Oculus, Metaio, Google, Sony, Samsung ja muut virtuaalilasien kehittäjät ovat uuden kynnyksen alussa. Verkkokauppojen suuri mahdollisuus on tehdä lisämyyntiä, joka saattaa tietenkin ottaa oman osuutensa muusta verkkokaupasta. Puhelinvalmistajat suunnittelevat uudet mallit AR/VR soveltuviksi. Operaattorit myyvät tehokkaampia yhteyksiä, koska 360 video vaatii viisinkertaisesti kaistaa perinteisiin videoihin verrattuna. Sovellusten kenttä on rajaton. Netflix, Amazon, Hulu, Spotify ja muut palveluntarjoajat tulevat rakentamaan uusia liiketoimintasuunnitelmia. Potentiaalia on paljon myös opetustoiminnassa, sotilaskäytössä, terveydenhuollossa, teollisuuden huoltotoiminnoissa jne. Lähde:https://www.digi-capital.com/news/2016/04/the-reality-of-120-billion-arvr-business-models/#.WdEN-WOwORs
AR/VR mainonnan sovelluksien myynnin apuna käytetään mm. suosittelumarkkinointisopimuksia, kuten tämä: https://virtualsky.com/#ad-formats.
Mainontaan tarjotaan kampanjasuunnitteluapua raportteineen, esim. https://adlooker.com
Monet brändit ovat jo käynnistäneet virtuaalitodellisuuden kaupallistamisen, kuten Mac Donalds pakkauksensa jatkokäyttöön älypuhelimen kuorena, De Beers korujen sovittamiseen, CocaCola jalkapallopeli-konseptissaan, Tequilan valmistusprosessissa ja Ikea keittiön suunnittelussaan. http://www.realitytechnologies.com/marketing
Voit lähteä matkalle virtuaalisesti ja päättää sen jälkeen, haluatko matkusta ko. kohteeseen kokemaan oikea elämyksen. Kansainvälisten brändien markkinointikanaviin tulee paljon uusia mahdollisuuksia näiden videoiden myötä. https://www.mediapost.com/publications/article/303631/73-attracted-to-vr-ads-relating-to-travel.html
Mitä tämä kaikki tarkoittaa mainonnalle? Sitä, että jokainen brändin omistaja voi virtuaali- ja lisätyn todellisuuden mainoksen avulla tehdä yhteistyötä muiden mainostajien kanssa. Seuraava odotettava askel onkin, kuinka näistä videoista voi suoraan siirtyä tekemään ostoksia.